De overname van de parking aan de Gaversesteenweg is een goede zaak, wij keuren dit met plezier goed. Iedereen gaat ook graag met de pluimen van deze realisatie lopen.
Een lege asfaltvlakte is een doorn in het oog voor iedereen. Dus we kunnen de verharding maar beter gebruiken.
Dat de buurtbewoners er met een bewonerskaart zullen kunnen langparkeren, is een zeer goede zaak, in een buurt waar de parkeerdruk heel hoog is.
Ook voor kortparkeerders biedt de blauwe zone mogelijkheden; alleen is de locatie van de parking niet heel dicht bij de meeste handelszaken. En shoppende automobilisten parkeren graag aan de deur van de winkel, naar ‘t schijnt. Dus het valt nog af te wachten of dat echt een oplossing biedt voor het kern winkelgebied. Maar de Brielpoortparking en Brug bieden daarvoor uiteraard een waardig alternatief.
Als we willen inzetten op multimobiliteit, dan moet de combinatie van de wagen en de trein echt interessant gemaakt worden.
Want momenteel ken ik haast alleen parkerende pendelaars waarvan het parkeergeld wordt vergoed door hun werkgever.
Anderen die voorheen pendelden met de trein, rijden nu met de auto tot op het werk of de meesten die ik sprak: naar een ander station. Dat is toch te gek voor woorden.
En neen, het is lang niet voor iedereen haalbaar om met de fiets naar het station te komen, zeker niet in combinatie met jonge kinderen. Bovendien is het station nog steeds niet de veiligste plek om je fiets achter te laten.
En dat is en blijft al jaren de grootste bedenking van onze fractie.
Er zijn en blijven heel veel verschillende zones en regels. Er is de 30’ shop en go, de blauwe zone 2h, de blauwe zone 3h, de betalende zone, de gratis zone.
Er is echt nood aan duidelijkheid en veel duidelijker informatie op de parkings.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om van een parking blauwe zone te maken en dan continu de bezoekers te beboeten, omdat hen niet duidelijk is dat het blauwe zone is.
Dat is echt geen reclame voor Deinze als winkelstad. Dus het minste wat we moeten doen is de affichering van de verschillende parkeerzones verbeteren.
Zo,is het in elk geval aan het RAC, waar ik hoor en zie dat meer dan de helft van de bezoekers aan het kindervaccinatiecentrum terug moet naar de wagen om de kaart te plaatsen. Soms zijn ze na 2 minuten al beboet.